woensdag 2 september 2015

Over mijn ervaringen als Etsy verkoper

Met liefde maak je de meest waanzinnige handgemaakte producten. Of je rijdt stad en land af naar de meest afgelegen kringloopwinkels en rommelmarkten om de mooiste vintage schatten op te snorren. Je denkt erover om via Etsy je spullen te verkopen, maar twijfelt. Is dat wat voor jou? Ik ben al een tijdje actief op Etsy met mijn shop SophieSweetVintage en het leek mij leuk om vandaag mijn ervaringen met jullie te delen. Here we go....

Cute vintage enveloptasje dat je kunt vinden in mijn shop


♥ Ik zie Etsy als het soort winkelstraatje waar je in elke stad naar op zoek bent. Zo'n straatje vol creatieve shops waar je originele en duurzame producten kan kopen in plaats van één-in-een-dozijn artikelen. Hoewel je het misschien anders zou verwachten zijn verkopers op Etsy geen concurrenten van elkaar. Sterker nog: ze inspireren en versterken elkaar juist! En voor kopers is het een geweldige plek waar ze zich kunnen vergapen aan mooie items en spullen kunnen vinden die ze écht leuk vinden. Ik vind het erg leuk om daar onderdeel van te zijn.

♥ Om je een voorbeeld te geven: er zijn regelmatig leuke acties en campagnes waar je aan mee kunt doen om je verkoop een boost te geven: Etsy Lokaal bijvoorbeeld, maar ook campagnes voor Moederdag, Valentijnsdag, de feestdagen in december, noem maar op. Er worden verschillende sociale mediakanalen bij betrokken en de leukste ideeën worden bedacht om deze campagnes onder de aandacht te brengen. Erg leuk om aan mee te doen! Hier lees je er meer over.

♥ De tip die ik je mee wil geven (en waar ikzelf nog steeds aan probeer te werken en mijzelf in wil verbeteren): sfeervolle foto's zijn zó belangrijk! Het trekt bezoekers naar je shop en zorgt dat ze terug blijven komen. Pinterest, Instagram, Facebook, Twitter zijn allemaal kanalen die hieraan mee kunnen helpen als 'het plaatje' het goed doet. Deze handige tips over productfotografie las ik een paar dagen terug en ik ga er zeker mee aan de slag! 

Dit stoere kledingrek kun je vinden in mijn shop

♥ Verkopen op Etsy gaat bij mij met ups en downs. Soms lijk ik vanuit het niets een verkoopboost te hebben en krijg ik veel mailtjes binnen en dan weer zijn er tijden waarin er weken radiostilte lijkt te zijn. Ik voel me nog steeds een beginner... En toch vind ik het leuk genoeg om ermee door te gaan. Op dit moment ben ik een lijstje aan het maken met doelen voor het nieuwe seizoen en hoe ik die wil bereiken. Ik zal er binnenkort een blogbericht over schrijven!

♥ Verkopen via Etsy doe je niet om rijk te worden, maar het is wel een superleuk platform om je handgemaakte spullen of vintage items onder de aandacht te brengen. De combinatie van een Etsy shop en het verkopen op crafty markten werkt voor mij erg goed!

♥ Kriebelt het bij jou ook en wil je graag eens uitproberen of verkopen wat voor je is? Doe het dan gewoon! Om erachter te komen of er een markt is voor je spullen moet je er gewoon voor gáán. Startende verkopers krijgen bij Etsy altijd  de eerste 40 listings gratis zodat je fijn kunt uitproberen of het je wat lijkt. Wat houd je nu nog tegen?

Hebben je vragen of opmerkingen? Laat vooral een reactie achter :)

Liefs!

26 opmerkingen:

  1. Ik zou het wel willen proberen maar ik heb nog niet zo veel om te verkopen. Misschien eerst eens wat opsparen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een gevulde shop ziet er inderdaad het meest aantrekkelijk uit. Denk aan zo'n 15 items minimaal. Maar als je dat bij elkaar hebt zou ik zeker beginnen! Geef me maar een seintje als het zover is :)

      Verwijderen
  2. Wij zouden wel willen, maar ik begrijp dat je een credit kaart moet hebben? Klopt dit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Arnika! Dat lijkt me hartstikke tof als jij en Fabian een shop openen! Je hoeft er geen creditcard voor te hebben. Ik heb mijn PayPal account gekoppeld aan mijn Etsy betalingen (vanwege de (ver)kopersbescherming) en dat account is weer gekoppeld aan mijn girorekening. Kun je hier wat mee?

      Verwijderen
  3. Zelf loopt onze Etsy shop nog niet echt, in periodes wel veel bekijks en mensen die de producten als favoriet opslaan maar echte verkoop dat dan weer niet. Ik denk dat wij er misschien ook weer wat meer tijd in moeten steken....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien een keertje samen brainstormen? Ik zie dat jullie ook uit Rotterdam komen! Zou ik leuk vinden :)

      Verwijderen
  4. Ha Sophie,
    Zo'n artikel zocht ik. Zoals je weet heb ik ook een vintage webshop (April&August) maar ik zit er over te denken om het via Etsy te doen. Alleen,wat is jouw financiële plaatje wat je aan Etsy kwijt bent, en heb je er ook een zakelijke rekening aangekoppeld voor IDEAL of hoeft dat niet? Ik heb nu een zakelijke rekening via de Rabobank en dat pakket kost me per kwartaal best veel (zo rond de 40 euro bijna, vind ik wel veel). Daarnaast nog hosting natuurlijk, en e-mail kosten. Zit die laatste ook bij Etsy? Of hoe doe jij dat? En wat ben je per aankoop kwijt aan Etsy?
    Oftewel, is het de moeite waard denk je voor mij om over te stappen? Ik heb nu steeds/vaker hogere kosten per maand, terwijl ik dat er niet iedere maand uithaal.

    Leuk je blog zo te lezen, dat is erg fijn :)

    Liefs
    Stella

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Stella!

      Ik denk dat het de moeite waard kan zijn om over te stappen, maar bedenk wel dat je dan weer een nieuw publiek moet opbouwen. Is het niet een idee om het een maand lang naast elkaar te doen? Dan kun je het uitproberen en de kosten die je maakt zijn dan minimaal (zie de link met gratis listings onderaan mijn artikel).
      Om je vragen te beantwoorden: ik heb geen zakelijke rekening gekoppeld aan IDEAL. Je hebt inderdaad een eigen inbox bij Etsy en ook een handige app waarmee je alles makkelijk kan checken, mocht je even niet achter je bureau zitten. Qua kosten valt het dus echt reuze mee, dus ik zou het je zeker aanraden. Als ik je ergens mee kan helpen: gewoon even laten weten!

      Liefs!

      Verwijderen
    2. ha Sophie,

      Dankjewel voor je fijne antwoord :)
      Ik had al tussentijds wat andere webshop-collega's gesproken die ook een Etsy winkel hebben. Dat publiek opbouwen is wel een dingetje ja. Aan de andere kant is op Etsy het bereik een stuk groter, door de meerdere landen en dezelfde doelgroep: handgemaakt/vintage.

      Ik denk dat ik de stap over een klein tijdje ga wagen. Eerst maar eens helder in kaart brengen welke koers we aangaan en hoe dat aan te pakken.
      Dank in ieder geval voor je eerlijke blog en antwoorden!

      Liefs
      Stella

      Verwijderen
    3. Hi Stella,

      Fijn dat ik je ook een beetje heb kunnen helpen. Houd je me op de hoogte? :) Succes!

      Liefs

      Verwijderen
  5. Hi, Ik overweeg het ook te gaan doen. Ik ben fotograaf en digitaal kunstenaar. Hoe zit het nu met btw en EU regels? Ik ben normaliter freelancer maar wil dit erbij doen. Maar ik begrijp de regels in de EU niet helemaal? Moet je het bijvoorbeeld aan de belasting opgeven als inkomsten?
    Ik ben benieuwd hoe jij dat ervaart. :)

    Groetjes,
    Kim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Kim, btw geef ik ook als freelancer op aan de belasting (ik doe dit elk kwartaal). De totale inkomsten geef ik voor 1 april op bij de jaaropgaaf. Het hangt van de hoogte af van je winst of het echt als bedrijf moet of dat je het kunt opgeven als 'overige inkomsten'. Op de site van de belastingdienst kom je een heel eind qua informatie. Heb ik je hiermee een beetje geholpen? Laat maar weten als je nog vragen hebt!

      Fijne zondag nog :)

      Verwijderen
  6. hallo,

    ik ben een beetje informatie aan het inwinnen over het openen van een etsy shop. maar wat ik me afvraag is. waar halen mensen al die andere spulletjes (niet de zelfgemaakte) zoals washi tapes pennen planners etc vandaan en dat ze die dan alsnog zo goedkoop kunnen verkopen? heb je daar misschien tips ideeen over?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan je daar de volgende tip over geven: ga op zoek naar leuke wholesale shops. Hier kun je groot inkopen voor een lagere prijs. Eén van mijn favorieten voor washitapes etc. is de webshop Studio Stationery. Succes!

      Verwijderen
  7. Wat veel handige informatie hier en wat leuk om te lezen allemaal ! Ik wil heel graag mijn eigen web winkeltje met mijn zelf gemaakte spullen en dacht ook aan etsy(heb al wel een account aangemaakt) Ik zag via de etsy site geen knop met 'contact' voor mijn vragen.misschien kan ik ze aan jou stellen? Zelf woon ik dus in nederland, stel dat iemand uit België iets besteld bij mij of iemand uit Canada... Die verzendkosten verschillen nogal van elkaar. .. Hoe werkt dat? Rekenen de mensen van etsy dit uit op de site of moet ik hier iets voor doen? Alvast bedankt voor je tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi! Je kunt zelf verschillende verzendprofielen aanmaken met de verzendkosten per land/regio. Als er een bestelling wordt geplaatst vanuit Belgie of Canada of waar dan ook, dan worden voor die klant meteen de juiste kosten berekend. Supermakkelijk dus!

      Verwijderen
  8. Hoi,
    Ben pas net aan het zoeken naar info over Etsy en heb een vraag waar ik zo snel geen antwoord op kan vinden...
    Stuur je de producten zelf naar de koper of stuur je ze eerst door naar Etsy? En hoe zit het met spullen die retour moeten?
    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Je regelt dat soort dingen allemaal zelf! Je maakt verschillende verzendprofielen aan met de verzendkosten (want die verschillen natuurlijk per product door de afmetingen en het gewicht), waardoor de koper automatisch kan zien wat de hoogte van de verzendkosten zijn. De regels met het retourneren zijn wettelijk vastgelegd: er is bijvoorbeeld altijd het recht op retourneren. Heb je zo voldoende info? Succes!

      Verwijderen
  9. Hallo Sophie,

    Ik ben ook aan het twijfelen om mijn toekomstige webshop te openen via Etsy. En één van mijn bedenkingen is in welke taal ik dan alle producten zou moeten zetten op Etsy, aangezien ik nu in het Engels blog. Is het dan makkelijker om ook alle producten in het Engels aan te bieden op Etsy, of kan dat daar ook vertaald worden voor eventuele Belgische kopers? Want ik neem aan dat niet iedereen zo goed de Engelse taal machtig is in België, dus misschien is dat wel iets dat ik moet overwegen vooraleer ik start... Wat zijn jouw bedenkingen daarover?
    Alvast hartelijk dank voor je tips hier!
    Succes nog met je winkel,
    liefs, Inge x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Inge!

      Wat leuk dat je ook een shop wil openen! Mooie uitdaging voor het nieuwe jaar. Laat je het weten als je online bent?

      Wat je vraag betreft: ik zou in eerste instantie je productomschrijving in het Nederlands schrijven (er is voor kopers een vertaalknop, mochten ze dit in een andere taal willen lezen) en eventueel korter in het Engels daaronder. Verwijs mensen naar je mail als ze verder nog vragen hebben, dan gebeurt bij mij heel erg vaak en dan kan ik het alsnog duidelijker in het Engels toelichten. De reden dat ik dit doe: ik ben gewoon niet zo sterk in de Engelse taal en het zou me heel veel tijd en energie kosten om uitgebreide Engelse teksten te schrijven.

      Heel veel succes! En houd me op de hoogte :)

      Liefs!

      Verwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Sophie (leuke naam, mijn dochter heet ook zo),

    Etsy.com kwam bij mij op Facebook voorbij. Ik had er nog nooit van gehoord.
    Ik ben van plan een webshop met zeep, bruisballen, etc. te openen. Past eigenlijk perfect bij Etsy omdat ik ze zelf maak.
    Hoe zorgen ze er voor dat klanten je vinden? Want dat lijkt me nu een van de belangrijkste dingen. Verkoop nu schoonheidsproducten via het internet, maar men vindt mij alleen als ze mijn site kennen.
    Ben benieuwd welke ervaring jij daar mee hebt.
    Groetjes Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Daphne, wat leuk dat je zelf van die fijne badproducten maakt! Juist dat handgemaakte maakt het extra bijzonder en past helemaal bij Etsy. Als jij zorgt voor mooie productfoto's en de juiste omschrijvingen en tags dan gaan mensen je vanzelf vinden, het bereik van de site is groot. Mijn tip: zorg zelf ook voor aandacht door een eigen Facebookpagina aan te maken, of mooie foto's te plaatsen op je eigen Instagram of Pinterestaccount. Heb je daarbij hulp nodig dan kan ik je best eens op weg helpen hoor! Succes!

      Verwijderen
  12. hoi sopie,

    ik ben djatzia en zit er over te twijvelen om op etsy wat te beginnen.
    ik haak namelijk verschillende dingen zoals omslagdoeken uilen tasjes enze.
    aleen vraag ik mij af hoe het zit als je er wat aan verdient.
    bij mij zou ik niet gauw iets af kunnen hebben (heb wat aan mijn armen) dus zal ik enkele keer wat kunnen plaatsen.
    moet je dat aangeven aan belasting? en hoeveel haalt etsy van je geld af?
    want ik zag dat ze zoveel procent van dit afhaalde en zoveel procent van dat. beetje verwarrend.
    ik heb nergens echt goed kunnen lezen hoe mensen dat doen.
    hopelijk kun jij mij een beetje helpen.

    groetjes djatzia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Djatzia, zo leuk om te horen dat je zelf spulletjes haakt! Wat Etsy betreft: je betaalt een bedrag (0,18 euro) voor het online zetten van een nieuwe item (maar dus niet met de 40 gratis listings die ik in het artikel link) en je staat een percentage af van 3,5 % transactiekosten en 4 % + € 0,30 betalingsverwerking. Dat valt dus echt wel mee. Elke maand krijg je een factuur. Wat de belasting betreft: bij je jaarlijkse aangifte valt dit in jouw geval waarschijnlijk onder overige inkomsten tot een bepaald bedrag. Meer info daarover kun je vinden op de site van de belastingdienst.
      Hoop dat je hiermee geholpen bent! Laat je eht weten als je shop open is? Succes!

      Verwijderen